Slaap informatie

Hoe veel slaap hebben we nodig?

De kenners op dit gebied zeggen dat we gemiddeld minimaal 8 uur slaap nodig hebben per nacht.
Hier kunnen wel wat afwijkingen in zitten. (zie tabel)
Professionele sporters horen meer te slapen. Ook jonge kinderen en tieners hebben meer behoefte.
Lekker slapen zorgt voor een ‘ontspanning’. De grootste niet wetenschappelijke reden dat we slapen.
Want waarom we slapen is nog niet wetenschappelijk bewezen. Wat wel zeker is dat we niet zonder slaap kunnen om goed te kunnen functioneren. En dat we een zeer groot deel van leven aan slapen besteden.
Iemand die zich overdag nog moe voelt of niet uitgerust heeft waarschijnlijk simpelweg niet lang genoeg geslapen.
Daarom is het zo belangrijk om op een goed matras te liggen en goed te slapen.

Leeftijd en conditie Gemiddeld aantal uren slaap
Pasgeborene tot 18 uur
Pasgeborene tot 18 uur
1-12 maanden 14- 18 uur
1-3 jaar 12-15 uur
3-5 jaar 11-13 uur
9-11 jaar 9-11 uur
Adolescenten 9-10 uur
Volwassenen en ouderen 7-8 uur
Zwangere vrouwen 8+ uur

 

Waarom slapen we?

Het is een levensbehoefte is. Zonder slaap kun je niet leven. Net als je niet zonder eten of drinken kan.
Om ons lichaam tot rust te laten komen. Onze spieren ontspannen meer in onze slaap dan dat we wakker zijn.
Om onze geest/hersenen te laten rusten. Onze hersenen gaat in een in een andere stand. Onze hersengolven vertragen en blokkeren de meer prikkels van buitenaf. Hierdoor word ons bewustzijn verminderd.
Je geheugen op peil houden. Door genoeg slaap ben je beter in staat om te herinneren.
Om je leer gedrag te verbeteren. Goed slapen bevordert je vermogen om iets aan te leren
Dit zijn toch wel heel belangrijke zaken die we alleen door goed en genoeg slapen kunnen krijgen.
Wat is slaap?
We kunnen globaal slapen in 2 fasen onderscheiden

NREM fase (Non Rapid Eye Movement) en de
REM fase (Rapid Eye Movement)

In de NREM fase vallen wij in slaap en slapen we nog ‘licht’, na ongeveer een half uur vallen wij dieper in slaap en komen wij in de SWS (Slow Wave Sleep), dit is de ‘diepe’ slaap.
In deze fase komen onze lichaam en hersenen het meest tot rust.

In de REM fase komt ons lichaam is de actieve slaap. Dit is ongeveer na 1,5 uur na het inslapen. In deze toestand gaan groepen kleine spieren zich bewegen. Ook dromen we in deze slaapfase. Gewekt worden is in deze fase ook makkelijker dan in de NREM fase.

De NREM en de REM fase wisselen elkaar per nacht een aantal keer af.

Slaaptekort

Hoe essentieel slapen is kun je goed zien wanneer men slaaptekort heeft. De gevolgen van slaaptekort.
Vermindering van het concentratievermogen en geheugen
Vermindering van ons spraakvermogen en reactiesnelheid
Vermindering besef tijd en ruimte
Vermindering planningsvermogen
Ons immuunsysteem word negatief beïnvloed
Onze fysieke gesteldheid en gezondheid worden minder
Uiteindelijk kunnen wij totaal niet meer functioneren en kunnen we onszelf niet meer onderhouden en in leven houden. (levensbehoefte)
Deze slaapgebrek gevolgen kunnen we dus voorkomen door lang genoeg en goed te slapen.

Helpt schaapjes tellen?

Hier is onderzoek naar gedaan in Amerika. Men heeft een groep slapers ‘schaapjes’ laten tellen om in slaap te komen. De uitkomst van het onderzoek bracht naar voren dat het juist tegenovergesteld werkt om in slaap te komen.
De moeilijkheid van slapen ligt in het feit dat je feitelijk nergens aan moet denken. Dat is in ons drukke bestaan steeds moeilijker gebleken.

Wat is de juiste slaaphouding?

Er zijn in grote lijnen 3 slaaphoudingen.

  1. Buikligging
  2. Rugligging
  3. Zijligging

De minst goede is de buikligging omdat je hoofd dan gedraaid is. Dit kan ervoor zorgen dat je hoofdpijn en stijve nek kan krijgen.
De zijligging en de rugligging zijn de goede houdingen om goed te rusten.
Bij deze houdingen komt je ruggenwervel (op een goed matras) in de juiste stand.

Belangrijk is dat de ruggenwervel in een rechte staat, hierdoor in de minste kans dat er verknelling is.
Dit komt het best tot zijn recht op een relatief zacht matras. Maar wel een zacht matras met voldoende ondersteuning.

Als de ruggenwervel niet goed op één lijn staat, dan komt er gedurende de nacht een beetje spanning te staan op de wervels en bijbehorende bandjes. Ook rekken hierdoor rekken de vezels op en neemt dus de elasticiteit af.
Het gevolg is stijfheid en een niet uitgerust gevoel.
Dit kan al worden ervaren na 1 tot enkele nachten. Klachten kunnen ook na een langere tijd pas worden ervaren.